zondag 23 april 2017

Back to basics, Bolani met pei.




We eten de laatste jaren al maar meer bewerkte voedingsmiddelen.    Kleurstoffen, bewaarmiddelen, smaakverbeteraars….. , toevoegingen die ons lichaam en ons welzijn niet altijd ten goede komen.

Een goede keuze is dan ook altijd zo weinig mogelijk kiezen voor “bewerkt”.  Hoe minder behandelingen ons voedsel heeft moeten ondergaan hoe gezonder het is voor ons.  

Een stuk verse gestoomde zalm is een pak beter dan een zalmmousse.  Een verse kwaliteitsvolle rundsteak of een mager varkensmignonette is eveneens een stuk gezonder dan gehakt, worsten en andere bereidingen.

Onze westerse voeding staat bol van additieven. Zelfs brood is niet langer een mengsel van bloem, desem, zout en water, maar van tal van toevoegingen zoals meelverbeteraars, smaakverbeteraars bewaarmiddelen enz.


Het kan echter heel eenvoudig; uit de Afghaanse pure keuken heb ik "Bolani met prei" geselecteerd.


Nodig voor het deeg: 600 gram bloem, 1 kleine afgestreken soeplepel zout, 2 eetlepels olijfolie, 250 ml handwarm water, 7 gram gist.

Nodig voor de vulling: 5 preistengels, wet peper en zout, een snuifje chilipoeder, 1 lepeltje olijfolie en Arachideolie om te bakken.
· los de gist op in een beetje water en doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom ook de opgeloste gist.  Voeg het water als laatste toe met beetjes tegelijk.  Kneed het deeg tot een homogene massa en maak er kleine balletjes van en zet even aan de kant onder een handdoek om te rusten

 · Snipper de prei heel fijn, was goed en stoof gaar in een eetlepel olijfolie, kruid af met wat zout, peper uit de molen en een klein snuifje chilipoeder ( opgelet !!!!! Dit is enorm pikant wees er dus heel erg zuinig mee!)

· Rol de bolletjes deeg uit tot fijne ronde lapjes en leg op de ene helft een beetje van de prei, vouw dicht en druk de randen goed in elkaar, eventueel met een vork


· Doe een bodem arachideolie in een koekenpan en laat heet worden,  bak de flapjes ongeveer 1 minuutje langs elke kant in de hete olie.


Lekker met wat dikke Griekse yoghurt en wat sla en rauwkost, warm, of koud uit het vuistje


   








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen